torsdag 1 mars 2012

Pelare, tegel och rosor

Har sedan vi flyttade in i ett tegelhus blivit mer och mer besatt av tegel. Munkförband, brända fogar, kalkbruk, hårdbränt marktegel, fiskbensmönster och gotiska valv. Det är en estetisk värld så kompakt och hård, men med så många skiftningar och uttryck.

I Sverige har teglet varit på väg ut, det mesta vi ser nu är ensartad fasadtegel med dill-fogar. Men i Danmark lever kärleken till leran fortfarande kvar, offentliga parker och torg får vackert marktegel i nya uttryck. Petersen tegl har inspirerande bilder som får en att tänka att 800kr per kvm är väl inte så blodigt, varför inte lägga en 30 meter lång gång med rose-färgat tegel i fiskbensmönster. Eller en kolsvart på högkant...

Det är något att drömma om, men just nu är jag på jakt efter billigt rivningstegel till att bygga pelare. I Gertude Jekylls och Lutyens trädgårdar, som Hestercombe och Munstead Wood, kan man se vackra pergolor med tegelpelare


Lutyens använde sten i trädgården för att bygga pergolor, trappor och dammar och därigenom binda ihop det med huset. I Hestercombe ligger Pergolan som en avskiljare och inramning mot ett fantastiskt böljande landskap. I mitt fall blir det ett sätt att visuellt städa upp en stökig tomtgräns. På ena sidan blir det öppet mot gräsmattan och mot grannen tänkte jag låta murgröna klättra upp på en spaljé och bilda en halvgenomsiktlig häck. Utan behov av häcksax.


En annan fördel med tegelpelare är att man kan återanvända det som inramning till en veranda och sittplatser. Ovan ett exempel på en lätt väderskyddad konstruktion.
Inte helt förtjust i den kvadratiska formen på denna sittplats, jag vill gärna ha det lite mer rektangulärt och med en tätatare bakvägg, men planteringstrappan är en fin idé för att gömma en sockel.

Jag vet inte om jag älskar något i trädgården så som rosor som klänger mot tegel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar