tisdag 9 februari 2016

Tusen trädgårdar!

Jag älskar att åka på trädgårdsresor. Favoriten är de små privata trädgårdarna som bara är öppna ett par dagar om året, på hörnet om puben där man bor i den lilla byn. Ja, jag pratar om England. Vi är inte riktigt där i Sverige. Men det finns ju inget som hindrar att vi blir!?!

Jo, ok, kanske en del. Trädgårdskulturen, eller bristen därav. Men samtidigt finns det mängder med trädgårdsintresserade. Men inte kan väl jag, inte är väl min trädgård någonting att visa upp, inte tror väl jag att jag är något... Britter lider säkert också av Jantelagen då och då, men viljan att dela med sig verkar överväga. Sen är de ju bättre än oss på trädgård men de har också ofta insamlingar som en bra anledning att undvika självförhärligande =)

I år är tusen trädgårdar på gång. 3 Juli. Tredje gången nu och det är ett lysande initiativ tycker jag. Gunnels avslappnade och generösa inställning till det hela kanske öppnar upp klimatet lite och får med de glada amatörerna? Min dröm är att ha hela gator öppna, grannar som promenerar omkring och dricker Pimms med varann, det hade väl varit fint? Jag är alltid nyfiken på vad som gömmer sig bakom plank och buskar.

Och jag har faktiskt lagt in vår trädgård. Jepp. Inte för att jag går runt och inbillar mig att jag är bättre än någon annan, absolut inte. Men vill jag se din så får jag väl visa min... och jag tänkte anordna en liten frivillig insamling. För bina. Älskar bin och de stackarna dör av round-up. Så, nu har vi tagit hand om eventuellt självförhärligande och lagt in ett avsnitt av klädsam blyghet och kan ta itu med det viktiga, alla projekt som jag måste bli klar med!!!! Tjohej vilket alibi jag har gett mig själv för att lägga alla fickpengar på trädgården.

Entrén
Plantera en spalje med fruktträd
snickra grind och staket
Brevlåda
soptunnor
skyltar
kanske sätta låga häckar


Gången upp till huset
Fylla på naturgrus
gjuta tillbaks plinten



Pergolan utanför orangeriet
Måla pergolan, sätta tväror
Hälla på ett par kubikmeter stenmjöl
Fixa gräsmattan
plantera mer växter


Köksträdgården
Snickra planteringslådor för en lång diagonal, fläta planteringslådor samt måla alltihopa svart/grönt.
Fylla ytan med bark.
armeringsjärnstunnel?


Fruktträdgården
Bygga klart spaljén och plantera tre små träd. Innebär målning, grävning och lite snickrande.
Duk, stenmjöl och stenläggning på uteplatsen
Ta bort busken, spraya portalen grön och plantera klätterväxter. En fontän i mitten? Brännässlor och slingervinda gör det hela intressantare.


Körsbärsrabatten
Lägga grus och sten under trädet
Gjuta stolpe till väggen
Mer växter

Solsidan
Göra något med rabatten. Hmm.
Göra något med dammen. Hmm.


Räknat fram att det blir ungefär 43 arbetsdagar. Och jag är typ själv eftersom maken har en nackskada. Vi får se hur det här går, men jag ska ta det soft =)

7 kommentarer:

  1. Då vet jag vad du prioriterar framför att snickra kök :) Delar din avundsjuka (eller vad man ska kalla den, trist laddat ord) på den engelska trädgårdskulturen. Mer och mer vartefter det verkar som vi kommer få engelskt klimat även i Uppland. (Nord)svenska trädgårdar är ju annars skapta för att vara täckta av snö halva året så man slipper se lera och elände! Hade en skånsk trädgårdsfantast som chef som nästan lovat att hjälpa mig, men han tröttnade på Uppland och flyttade hem... Men även om min trädgård är rätt trist så utklassar den mina grannars, som varken har plank eller buskar att gömma sina välsnaggade gräsmattor bakom. Kanske får ta mig en drink vid datorn nån gång framåt juni/juli och kika runt i din!
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjälper min bror och svägerska i Gävle med deras trädgård, förutom att dra linjer så är det svårt att bidra, typ ingenting av det man är van vid klarar sig så bra i zon 4 eller vad det nu är. Tycker att det är rätt festligt vad lite buskar och plank det är norröver.

      Radera
    2. eller motsatsen till festligt...

      Radera
  2. Puh, varför hålla igen på ambitionerna, hahaha!! Servera annars bara några glas Pimms vid entrén så kommer besökarna att se trädgården genom ett förskönande filter (vips minst 20 arbetsdagar färre). Kul att du ska vara med, jag hoppas att jag ska kunna komma den dagen (eller annars någon annan dag).
    Kram Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Standardkommentarer när vi fixar fest "det är snart mörkt och så blir de så fulla". Så häftigt om någon kommer, fika är alltid en bra muta =)

      Radera
  3. Vi älskar våra deadlines. Ger suveräna kickar! Sedan är det så spännande att vad som hinns med... ;-)

    SvaraRadera
  4. Klart jag kommer! Måste ju se en trädgård som har Allt-y-bela som förebild! No pressure :)
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera