fredag 15 juli 2016

Sommaräng

Fyra cm jord på en geotextil räcker tydligen rätt långt. Käre värld vad det växt. En fröpåse med "ängsblandning" från plantskolans ställ, troligen inte så mycket inhemskt men ändå, och en påse kvarglömd blåklint.

Såhär såg det ut i Maj,

Nu ser man knappt tegelpelaren för allt grönt. Bakom Alchymisten skymtar en lummig ängspergola.


Hej Äng!



Inser att jag måste skaffa en flora, har ingen aning om vad det heter som kommer upp. Blåklint, vallmo, sen tar det slut. Fattar inte att det får plats så många olika växter på sån liten plats.


Det är också häftigt vad snabbt det ändrar färg, blommorna utvecklas snabbt och avlöser varandra. Om vi någon gång flyttar till ett annat hus med en stor gräsmatta så är det detta jag kommer göra, lägga ut ytor med olika ängsplanteringar. Det behöver ju inte vara naturalistiskt heller, här känns det som en teater.


Jag har faktiskt lyckats få till den teatrala barockkänslan jag ville ha till i denna delen. En utklädd frukt-trädgård. En uppsminkad och utstuderad fruktträdgård. Pergolan med en extremt färgglad hyper-äng,


uppstammade fruktträd och blanka kulor, 


och uppstammade vinbärsbuskar med långa röda hängen. Och hypergrön gräsmatta. Vi fick lite gräs över och rullade ut en del här, utan förarbete. Åkervindan kommer ta sig igenom men gräsklipparen får klara det bäst den kan.

När handen läkt ska jag fortsätta här, glaskulor och stiliserade frukter i keramik hade varit läckert för att få till det överdrivna när blommorna är klara med sin frösättning.

1 kommentar:

  1. Som jag sagt tidigare. Jag är imponerad av ert trädgårdsarbete. Framförallt av alla tankar som jag läser ligger bakom.
    Får fundera på det där med Sopot. Gillar en liten spa-helg.

    SvaraRadera