måndag 30 mars 2020

Barnens trädgårdscafé

Efter funderingar från barnen har "ekologiskt" utgått. De känner inte att de kan garantera att allting som säljs är ekologiskt, speciellt med tanke på att det ska säljas en hel del godis.

Det var en härlig och kall helg, en riktig byggarhelg även om det var svårt att hålla värmen uppe på barnen. En del av byggandet fick ske inne i orangeriet.


Vi har skruvat trall i veckan, i lördags morse var jag uppe innan frukost och drog i den sista halvan trall.


Vi behövde ju höja ståhöjden till 160 cm åtminstone, så maken snickrade till en sockel. Efter att han fått i sig lite morgonkaffe. 


Barnen hjälpte till efter förmåga och var stundtals rätt idylliska. 


Söndag eftermiddag var tak och alla detaljer på plats, men då var jag ensam kvar ute i 4 plusgrader. Testade att såga till lite pärlspont att täcka sockeln med, det kan nog fungera men behöver modifieras lite.

Såhär långt hann vi i helgen, jag gillar det. Fortfarande diskussioner om placeringen är optimal, men vi har det såhär nu ett tag så får vi se hur leken utvecklar sig.  Dörren ska förlängas på något bra vis, ser lite avklippt ut just nu. Makens lösning på sockel blev grym, påminner lite om glasverandan på huset. Sen ska sockeln målas, ska bli kul att välja färg till det. Linoljefärg finns ju inte i turkost exakt. Ta med ett plastfönster till Ottossons och fråga om de kan färgmatcha det!! Kan tänka mig reaktionen =)


Fönstren var väldigt kritvita och lös upp lite väl så efter diskussion så sprejade jag och Mille dom blå, och off-white på fönstret i dörren. Vi har rätt många sprayflaskor hemma, men kul att vi hittade en som passade så bra. Alla plasthandskar hade magiskt försvunnit så jag sitter och skriver med turkosprickiga naglar....

 Bakom huset är serveringen, och en plats där man kan sitta och vänta på sin beställning. 


 Vilket vi fick testat när barnen skulle till skolan imorse. Huset är tillräckligt stort för två barn med gigantiska ryggsäckar. Hoppas på soligt i eftermiddag så att de kan fortsätta leken och släpa ut allt som de tycker hör hemma. Jag kommer säkert få suveränt fika när jag fortsätter med odlingslådorna, staket, grindar, skyltar, någon form av markläggning. Känns som att jag skaffat mig en kolonilott i min vanliga trädgård!

Det fick plats med en hel del grejer, men det behövs krokar och hyllor därinne.


En härlig meny fixades, rostade kor känns som en given signatur-rätt och ett nytt namn på rostade mackor.

Jag röjde en hylla i förrådsbygget, så att man kan ställa in alla sakerna där när de inte används. För Emil så var det nog bästa delen med bygget, ett stort skafferi. Skönt att allt är så flexibelt än så att det går att anpassa till barnens lek och idéer.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar