måndag 5 maj 2014

Lägga tegelgolv i orangeriet

 Tegel är bara så bra. Fick hem en pall från Qvesarum i god tid för långhelgen. Nu blev den inte så lång, eller den var så lång att vi bokade in lite för mycket annat. Men på fyra timmar på en 1 maj kan man hinna med en hel del.

Flytta på tegel i en skottkärra.

Använda Pythagoras sats och fixera mätlinjer med hobbyakryl-spray.

Prima golvet så att det inte suger för mycket.  

 Klura på skärningar av hörn och fris.

Och på en lördag kan man:
Lägga en fris och
fylla på med tegel i fiskbensmönster.

Fika litegrann.


Lägga mera tegel på nästan hela golvet!

Arbetshörnan är kvar, så kanske en fyra timmar till innan det är dags att olja och foga. Men det är ingen mening med att stressa det klart, golvet ska ligga länge så det är bra att fylla det med goda minnen.

 Snygga, snygga skärningar

 Ganska fantastiskt fint både inifrån och utifrån.



Solvarma golv hoppas jag på i sommar





9 kommentarer:

  1. Wow, så fint det blir! Ert orangeri är verkligen ett blivande paradis - superlyxigt!

    SvaraRadera
  2. Det blir jättefint! Och jag håller verkligen med, riktigt snygga skärningar!! Mycket imponerad.

    SvaraRadera
  3. I love brick floors! They have so much charm!

    SvaraRadera
  4. Ett härligt orangeri, ett härligt orangerigolv!

    SvaraRadera
  5. Oj!!! Verkligen ett supersnyggt golv! Orangeriet blir bara finare och finare!

    SvaraRadera
  6. Mmmm, superfint - både golv och orangeriet! Kul att jag hittade till denna blogg, jag kommer tillbaks! Lycka till med bygge och trädgården!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  7. Alltså nu efter att ha provat själv på en pytteliten yta måste jag säga att jag är otroligt imponerad över hur rakt och jämnt ni lagt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min man är skånes bästa plattsättare så fattas bara annat! (kanske lite partisk, men har aldrig sett bättre av någon annan) men de är ju lite olika stora så man måste väl hålla koll på helheten och inte titta för nära...

      Radera
  8. Vilket fantastiskt fin resultat!
    Kan ni berätta på ett detaljerat sätt om fogningen?

    SvaraRadera