fredag 16 maj 2014

Åkervinda, tistel och kvickrot

Var ute till tio häromkvällen och rotade ogräs. Iklädd urringad klänning, strumpbyxor och utan handskar följde jag rötter av åkervinda, fettistel och kvickrot djupt ner runt körbärsträdet. Inser att det lilla körsbärsträdet Stella får plockas upp så att jag kan lägga hela ytan i träda under presenning och täckbark. Irriterar mig sanslöst på att det är jag själv som fört in dessa ogräs, tror att de kom med påsen med gröngödslingsväxter som jag strödde över för att förbättra marken. Som vanligt är det ingen mening med att argumentera med naturen. "Jag hade ju tänkt fortsätta perovskiaplanteringen här ju!" 

Kan ju vara ett bra ställe för en polytunnel här så får maken någonstans att odla grönsaker. Det kommer att bli en utmaning att få nytta och fägring av denna yta men det är bara att hugga i, det blir säkert bra. Försöker påminna mig själv om saker som är värre än rotogräs för att få perspektiv. Bortrövade skolflickor, polarisen som smälter och plastfönster i gamla hus. Men då blir jag bara på ännu sämre humör.

 Ska fixa en post-ironisk skylt till orangeriet, uppställd i ögonhöjd bredvid té-fåtöljen. 





6 kommentarer:

  1. Ja - det där med ogräs är ett elände.Här har vi kirskål i hela trädgården. Inte ens lönt att försöka utrota den. Bara försöka plocka bort den på vissa ställen. Hela sommaren...
    Häng inte upp dig för mycket på ogräset. Det finns där. Inte lönt att förstöra trevlig tid på att sura över den.

    SvaraRadera
  2. Next time I'm irritated at weeding, I'll think of plastic windows in old houses as well, maybe then I wont' mind weeding so much?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I dont think perspective works when it comes to weed =) I turned to "I am thankful that I have a body that functions so well that I can weed" but even that did not work to erase the sadness that I cant plant my entrance garden here for many years to come.

      Radera
  3. Den skylten behöver vi nog lite till mans (kvinns)!
    Ogräs är tradigt, tradigt, tradigt... Kommer man undan om man försöker intala sig att kirskål är finfina som marktäckare?
    Ha en fin helg!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. :-)
    Att rensa ogräs i trädgården är lite som att uppfostra barn. Tålamod och övertygelse hjälper, ger resultat på sikt och lön för mödan när man får njuta...
    /Karin

    SvaraRadera