torsdag 31 juli 2014

Stuckatur

Pergolan har påverkat mitt höjdseende, när jag ändå höll på så passade på att ta lite bilder på takrosetterna på bottenvåningen. Denna delen har haft minst åverkan genom åren, så tre tak har kvar sin stuckatur.

Jag skulle tro att dessa är original från byggåret 1903 innan ombyggnationen 1915. Anledningen till den tron är att en av rosetterna sitter asymmetriskt i ett rum, i det rum som är förlängt. De är också alla lika i stil i hela huset, men det kan ju också vara så att man gjorde en allmän översyn 1915 och satte upp stuck i alla rum. Inte så lätt att veta i efterhand.

Avslutningen mellan vägg och tak är putsad hålkäl så där finns ingen stuckatur. Har sett hus på hemnet från samma tid i området och det verkar vara det vanligaste. När vi byggde badrummet uppe testade vi att göra lika med kalkputs och en tallrik, eller om det var ett kastrull-lock? Det blev riktigt snyggt även om det behövde bättras för att få samma finish som originalet.
Stora ringen i förmaket

Takrosett i förmaket

Takrosett i herrummet
Jag är så förtjust i dessa blomrankor som slingrar sig mjukt. I rummet vi renoverat, gröna rummet/matrummet, skrapade jag bort färgen. Målar man om taket en gång vart tionde år så försvinner ju detaljerna efter ett tag. Jag ska kalka eller limma den vit igen men den har fått vara omålad ett tag för den är så fruktansvärt vacker. Jag har en tanke om att frilägga de andra med, så att man ser mönstret bättre, men det är ett riktigt drygt och pilligt jobb.

                                                                                           Takrosett i matsalen

En liten orienteringskarta på bottenvåningen, signerad Harald Boklund 1915. Det var ett av flera förslag, men sen bestämde sig ägarna för något mittimellan, och byggde ut rum 1 söderut istället för att göra en veranda där. Rum 1, 2, 3 och halva rum 6 är med i lägenheten. Verandan hamnade istället utanför rum 6. Sen revs den på femtiotalet.


Och seriöst, varför är det inte bättre lösningar på takkopparna till lampor nuförtiden? Saknar den lilla skruven för att få dit dom ordentligt. Det finns ju en del smarta lösningar på internet, men har inte hittat någon där man kan använda originalkoppen. Avskyr när det hänger snett. Avskyr!

2 kommentarer:

  1. Jag älskar stuckatur och ni har ju fantastisk sådan i ert hus. Mycket vackert. Håller med om takkoppar till lampor!

    SvaraRadera
  2. 💛 stuckatur. Avundsjukan! Och nej, vi har så lågt i tak att en skulle riskera att slå huvudet i dem om vi satte in nya...

    SvaraRadera