måndag 9 maj 2016

Snickra hallonlådor

På grusgången upp mot entrén var jag tvungen att täcka över en bra bit mark med ogräsduk. Det går inte att gräva upp kvickrot ur makadamblandad jord med den mentala hälsan eller ryggen i behåll.
Så till höger i bild har ytan varit täckt med markduk, jag har flyttat upp tre kökslådor nerifrån köksträdgården och ställt i vinkel mer idegranshäckarna som egentligen skulle fortsatt här. Hallonen har stått i murarhinkar över vintern och visat prov på stor tålighet.

Samma vy 2009 innan inflyttning
(känsliga tittare varnas, nästa bild är inte så uppmuntrande)
Samma vy 2011 när vi fått upp stålkanten och planterat idegranshäcken. Det blir ju ofta sämre innan det blir bättre. 
Så våra stackars grannar kan vi konstatera har stått ut med en rätt anskrämlig trädgård under rätt lång tid. Fantastiska människor. 

Så att kunna lägga en hel dag på att stå i solen och såga blött virke var verkligen härligt. Såga i nyimpregnerat giftigt skit som är så blött att det rinner vatten ur trät när man skruvar!  

Monteringsbänk

Lådorna blev 180x50 cm, anpassat efter längden av en 3600 lång planka och minimalt med spill. Sen kom det roliga med att väga in höjderna. I mina grävförsök att ta bort kvickroten har jag inte lämnat jordytan helt plan om man säger så. Diffade 30 cm mellan hög- och lågpunkt. Äh, ett par säckar med täckbark så löser väl man det! Skyfflade dammigt stenmjöl i 30 graders värme som yrde runt i vinden. Stenmjölshögen har även blivit kattlåda så det var lite extra allt i den skyfflingen.

De tre originallådorna står redan på plats med mynta, sparris och salladsplugg.


Blev inte riktigt klar igår, lådorna är på plats men inte fodrade med platonmatta. 



Gjorde även lite roligare saker i helgen, en vedbarrikad runt jordgubbsplantorna


och gick och luktade på blommorna. Kan man ha för många tulpaner i en rabatt? Jag är nära den gränsen här känner jag. Fler överlevde än vad jag räknat med så det blev lite trångt!

Inget ozonlager i Maj, knivskarpa solstrålar.

Köksträdgården UPPDATERING
Snickra planteringslådor för en lång diagonal, fläta planteringslådor samt måla alltihopa svart/grönt.
Fylla ytan med bark.
armeringsjärnstunnel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar