torsdag 31 mars 2016

Inredning Orangeri

Nu börjar vi komma någonstans!

Jag får väl erkänna att det blir mer och mer utekök och trädgårdsrum och mindre av grovträdgårdsskjul, men det är så himla mysigt att ha nära kontakt med trädgården och bara vara därinne.  Vädret är så ostadigt i Sverige att man behöver en värmestuga...

Planen var ju vaskskåp och hyllor, ett kylskåp och en ordentlig arbetsbänk. Allt det har kommit på plats, förutom att jag kärade ner mig i den gamla slöjdbänken så den får vara kvar någonstans.

Jag målade hyllorna och konsolerna förra året när vi hade grön äggoljetempera från ovolin hemma, samma som på väggarna. Jag har länge velat testa att måla hyllor i samma färg som väggen, jag tycker att det blev riktigt läckert.
Köksbänken har legat temporärt ett bra tag, men nu när jag har fått hem en sticksåg så testade jag den för att få till hörnen. Helt ok för en newbie, passade på när maken var bortrest så att jag kunde ta det lugnt och testa mig fram. Ibland kan det vara besvärligt när någon vill hjälpa till på ett område där självförtroendet inte är så stort, finsnickeri är ett av mina outforskade områden. Man hittar ett helt annat jävlar-anamma när det inte finns någon att fråga vart allt är, det är bara att svära och köra på.

Kapade till reglarna inomhus, sågen står nere i källaren.
"Arbetsbänk" i orangeriet. Det första hörnet kapade jag till på plats, inte att rekommendera. Jag skulle bara testa lite, men väggen var ju i vägen för sticksågen. Tog ut kurvan efter en gratängform i porslin. 




Tyckte att det blev rätt bra, tanken var ju att såga av hörnen så att man inte slår sig i höften när man kommer in, bänkskivan är ju djupare än väggen.
Sen var det dags att fästa reglar i väggen. Var inne på stolpar mm men fastnade för att dra reglarna rakt in i väggen och lägga upp bänkskivan ovanpå. 
Måttade så att både skåpet och kylen fick plats under.


Och upp med bänken på reglarna. blev superstabilt.


Jag funderade på hyllplan tidigare, men nu lutar jag åt rullvagnar i vardera hörn, det blir lätt så skräpigt med djupa hyllplan och det är fint att se så mycket som möjligt av golvet. 

Det som är kvar nu är att sätta sidor och golvlister, och en vask och blandare. Vasken har jag nog ändrat mig på, tänkte svart när bänkskivan skulle vara svart, nu får vi se.


Det blev enklast möjliga på köksskåpen, Ikea vaskskåp och en inklädd kyl med frysfack, Lagan. Kylen är inte helt tyst men det kan det vara värt för att kunna laga mat här. Vasken är tänkt att fällas in i ekskivan behandlad med osmo hårdvaxolja. Funderade på att svartluta skivan men jag tyckte att det blev snyggt med en träfärgad skiva. Kylskåpet är redo för sommar och kylda drycker. Det är lugnt och stilla att vara i orangeriet. Det växer så sakteliga här och var.


Och man kan titta på de små oliverna som växer till sig!


6 kommentarer:

  1. Och visst är det alltid roligare att snickra om man får stärka sig med champagne under processen... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I wish! dricker inte bubbel själv, där går gränsen. Men öl går bra =)

      Radera
  2. Grovträdgårdsskjul!?? Det hade ju varit ett helgerån... Det blir ju såå fint, och det är klart att ni ska ha det till hygge. Blir nyfiken på var vasken ska sitta, över en av rullvagnarna?
    Kram Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! skåpet till vänster är ett sånt vaskskåp, så det ska sitta där. Lite asymmetriskt men i gengäld hamnar skåpen i mitten.

      Radera
  3. Snyggt jobbat! Riktigt inspirerande. Jag har mitt kvar, håller på och städar ur garaget...
    Kram

    SvaraRadera