tisdag 31 maj 2016

En bänk under ett träd...

Ibland när man kommer ut i trädgården så är det som att man vet inte alls vart man ska börja. Vissa dagar är det som att inget blivit gjort trots att man varit ute hela dagen. Det varierar hur tillfreds man känner sig efter det. I lördags hade jag tre timmar och bestämde mig för att ta itu med det mest irriterande. Jag har haft presenning på uppfarten sedans i början på mars när de lämpade av 13 ton stenmjöl. Nu har det varit kanske två skottkärror stenmjöl kvar och en väldigt stor bulle med orange presenning som mött mig varje dag. Det lilla stenmjöl som var kvar skulle jag ha här, under bänken vid körsbärsträdet.

Det är inte mycket som slår en rund bänk under ett träd. Skulle kunna tänka mig en trädgård som var uppbyggd kring det temat enbart. Gäller bara att hitta en tomt med gamla träd först. Jag jämnade av tidigare i våras och det har växt så att det står härliga till. Sånt härligt saftigt grönt som bara är att räfsa bort. 


Klippte till en rundel med markduk. 100-metersrullen med markduk är på upphällning trot eller ej, men bästa investeringen man kan göra om man har trädgårdsprojekt, en bred rulle med kvalitetsduk. Den har räckt till bägge sidor av den svarta väggen, hela odlingsstycket, grusytan borta vid fruktträdgården, boulebanan, mm mm. Älskar att lyfta upp den på axeln och höra ett "bouff" när man släpper ner den på marken. Lyx!

Sen var det in i nässelsnåret och rota fram kullersten som gällde. Varsamt för att rädda gråsuggorna och lite mindre varsam avrättning av sovande mördarsniglar.

Såhär prydligt blev det!  



Börjar bli sugen på att klippa kanter och trimma bollar nu. Nästan så att det börjar bli väl fuktigt i luften. Enligt vad jag läst så varnar de för att klippa buxbom när det är fuktigt, men man ska inte göra det i gassande sol. Svår kombination känner jag =) 


Kantskära kan man iallafall göra alla dagar i veckan, tack och lov. Köpte en dyr kantskärare från Joseph Bentley men den böjdes på första kontakten med gräs och gick av vid andra, så det är spaden som gäller. 


Växtligheten på svarta väggen börjar ta sig i år. Hortensian, kaprifol och det mesta av murgrönan planterade vi i höstas så det är bra fart på jorden här.

En rätt tråkig sak är att jag plockat ner min trädgård från tusen trädgårdar. Jag har varit tvungen att boka in lite för mycket affärsresor i Juni, och ska få operera karpaltunnlarna på båda händerna vilket gör mig enhänt ett par veckor. Nästan så att jag tackade nej till tiden men en senare op hade förstört hela sommaren. Det suger fett men å andra sidan sidan kan jag ju besöka andra trädgårdar istället. Med chaufför!

Körsbärsrabatten UPPDATERING
Lägga grus och sten under trädet
Gjuta stolpe till väggen
Mer växter

2 kommentarer: