onsdag 21 mars 2012

Entréträdgård som en trädgård

Förra året hyrde vi en liten grävmaskin och flyttade åtskilliga ton jord från ett ställe till ett annat. Vi ändrade den långa uppfarten till en kort bred med plats för två bilar. I år är det dax för fortsättningskriget och en trädinvasion.

Jag vill ha en grusad yta framför huset och stora träd och pergola, som tar ner proportionerna. Sockeln ska döljas av ett par stora träkrukor. Ytan avgränsas åt ena hållet av en buxbomshäck, och åt andra sidan av en pergola som går ut från huset. Vägen mot entrén markeras med trampstenar och belysning.

Det är mycket märkliga vinklar, huset och vägen ligger på olika ledd så jag tänkte en rundel i "mitten" för att jämna ut det och skapa en mittpunkt. Rundeln ska fyllas med ett vårdträd i mitten och vårplantering under. Jag vill inte ha det för sterilt, avskyr stora grusöknar, så lite varstans ska jag mjuka upp det med underplantering. Jag väntar dock med det för att se hur skuggigt det kommer bli. Just nu är det väldigt gassigt men jag misstänker att det bli mjukare ljus med träden.

Runt uppfarten vill vi ha mer avenbokshäck och ett plank med stora dörrar mot cykelparkeringen. Cyklarna ska så småningom få ett grönt tak men det gör vi inte i år. Jag tänkte förbereda och gjuta plintar, enklast att göra det innan man häller på med grus.
Vårdträdet ska ha vackra grenar som skyddar mot starkt solljus, gatulampors gula sken och ger något fint att titta på inifrån. Kanske ett glanskörsbär eller något stort som en valnöt.... Beroende på hur mycket plats det blir kvar vill jag även ha tre små toppympade träd på rad utmed gatan. Inte klotrobinia som är lite för vanligt, men ungefär samma växtsätt.

Det är en komplicerad sak med träd i trädgårdar. De fäller löv, de kan bli alltför stora, hälsa på inne hos grannen och trassla in sina rötter i dräneringen. Men utan träd i din gård så är det ingen trädgård. Utan träd ingen själ. Så det är viktiga saker att välja ett träd.

2 kommentarer:

  1. Det är mysigt med träd Vi brukar inte ha så stora problem med löven. De åker ner i rabatterna som skydd och nu på våren brukar jag hälla jord över så blir de näring i rabatterna.
    Men det är däremot svårt att trädgårdsplanera. Jag känner att jag inte alls har någon talang på det. Vill bara ha blommor!

    SvaraRadera
  2. På en grusad yta så finns det faktiskt människor som väljer bekvämlighet före skönhet?!? Jag vill nästan inte plantera för jag tycker att det är så kul att planera, men nu efter två somrar så har vissa tankar börjat klarna. Jag vill inte ta allt på en gång för då ser det bara ut som insidan av en trädgårdsingenjörs hjärna. Och hur kul är det? Det kan väl aldrig bli fel med massa blommor? vackert+vackert = supervackert!

    SvaraRadera