torsdag 22 november 2012

Färgsättning av ett hus

Färgsättning av fasaden är väldigt viktigt och väldigt komplicerat. Vårt hus är ett ljusgult tegelhus med ett orange-rostrött tegeltak och övedsgröna fönster. Jamen då är det väl färgsatt? Njaa. Vi har kvar sockel, takkupa, fönster i takkupor, vindskivor och vattbrädor, plåtar, stuprör och hängrännor...

Sockeln bör målas i någon ljusare grå, varmgrå betongliknande hade gett ett trevligare utseende. den är inte så jättesvårt, alla stenhus har socklar man kan spana in.

Stuprören blir zink, för jag vill inte ha fabriksmålat. Om vi får tag på sån som går att måla kommer de målas blekgult i samma ton som fasaden. Roströda hängrännor förstås.

Takkupa är svår. Samma gröna fönster som resten? det blir nog inte så snyggt mot det röda taket. Måla bort dom helt med roströd färg? Eller vita? Plåten runt kan ju vara vit, som det var i original, roströd som takpannorna, grafitgrå som plåt...

jag börjar dock bli less på att inte komma någon vart, dags för lite hårda tag. Jag har gjort en liten stilstudie från ett trevlig bostadsområde i Lund, bilder från hitta.se. Noterar att takvinkeln är rätt annorlunda på dessa Jugendhus.

Först vårt hus, gult, grönt och rött

Ett hus med gröna fönster uppe och nere, brun kupa. Jag känner nog mest nej även om huset är supersött med den kraftiga gröna.


Röd med vita vindskivor

Bortmålad takkupa i brunrött

Pampigt hus, men stuprören...

Frammålad takkupa i vitt

Snygga detaljer i brunrött

Grå kupa och grått plåtarbete och grå fönster

Vita fönster och grå kupa

Rödmålad kupa, fin färg på sockeln.
Vad jag kan se det är att plåten måste bli mer brunröd, nu drar den åt engelsk rött /vinrött och det bli fel. Ett litet experiment:



Lutar nog åt brunröd kupa, plåtarbetet är inte så snyggt. Och vitt fönster. Staketet är ju också helt förskräckligt, men det får stå en vinter till.

2 kommentarer:

  1. Ja - jag har ju svårt att låta bli att tycka så nu gör jag det :) Jag tycker inte att fönstret ska vara vitt. Det blir liksom en färg till som liksom inte hänger ihop med något annat. Jag tycker att det ska vara grönt so de andra eller samma färg som kupan så att det liksom försvinner in i helheten.

    SvaraRadera
  2. Varför ska du låta bli att tycka? det låter betryckande... Ja, hade det varit någon annan färgkombo än rött och grönt så hade jag hållit med dig, och måla bort vill jag inte, fönstren är ju en viktig del av arkitekturen med valmade tak. Fönstren i burspråket kommer ju bli ljusa igen. Kanske grå plåt och grönt fönster, men då blir ju plåten i olika färger istället... svårt =)

    SvaraRadera