tisdag 8 januari 2013

Tornrummet


Vi har ett rum kvar på övervåningen som inte är renoverat. Det går under namnet tornrummet. Anledningen till det är att rummet är beläget i något av ett torn. Det syns inte inifrån men väl utifrån.

Utifrån
Inifrån

Utifrån

Inifrån
Som vanligt så är det svärmors bilder vid inflytten som får agera interiörbilder. Man tänker ju inte själv på att ta bilder på sina tråkiga rum.

I tornrummet har vi alltså ett par fantastiska fönster, målade i mahognyimitation. Det är, trots brunheten, inte ett 70-talsmode utan originalkulör. Fönstersmygarna är nämligen ådringsmålade i samma kulör. Bara att kika lite under väven så är den där. Golvsocklarna har under den vita färgen samma brunröda. Och golvet är en mönstrad, lackad masonit. Under det där vansinnigt praktiska och fula parkettgolvet alltså.


Nu har de ju inte varit så försiktiga när de målat om rummet, så vi får se vad man kan återskapa, men det är tämligen unikt så vi vill gärna ha kvar det. Tänker fernissa eller liknande.

Så det blir väl det vanliga, skrapa tapet, putsa om lite och måla. Tapeter har det ju visserligen alltid varit, men jag misstänker att de nog också alltid varit bubbliga tapeter. Jag föredrar blommiga. Vill dock gärna äntligen få bruk av mina Pomegranate-tapeter (eller fruits som de heter nu), så jag funderar på att sätta upp några våder inne i burspråket. Den konstruktionen är nämligen gjord av trä.

Annars är jag inne på en turkosblå färg som jag tror fräschar upp mot det bruna. Kulör 4-230 enligt vad Ovolin tror.


1 kommentar:

  1. Tror det bli jättesnyggt. Ni har ett väldans häftigt hus! Fin matsalen blev också.

    Kram

    SvaraRadera