måndag 7 mars 2016

13 ton stenmjöl igen!

Förrförra hösten drog vi in 13 ton stenmjöl på tomten, nu var det dags igen. Utan grävmaskin dock, med grannens skottkärra Otto som enda hjälp.
Delen närmst huset räckte inte sanden till, så nu var det dags. Gick rätt fort ändå, hade en språkkurs i lurarna så gick och pratade för mig själv. Det är riktigt tungt att skotta blöt stenmjöl. Mina händer, armbågar och underarmar räcker inte till som de brukade, det känns som att överbelastningsskador hänger i luften. Man har ju läst att skaderisken ökar när man bli äldre, och kvinnor är ju överrepresenterade, men det är svårt att ta in att det skulle gälla en själv. Jag som alltid har tränat jättemycket och jättehårt och varit jättetuff =) Stå där med märkliga strålningar från handeleden, det kan ju bara inte stämma?!? Men det gör det ju så man får hejda sig lite. Ta det lugnt och prata med grannen ett tag. Faktiskt en hel del som var ute trots vädret.

Dobro jutro, dobar dan, dobre veče. Jeden, dva, tri. Vesna, Leto, Jesen, Zima. 21 lektioner och 22 skottkärror. Bra lördag.

Nu vill jag ha hit någon som kan bila bort gammal puts på trappan, någon som lägger om gräsmattan och någon som fixar stuprören och hängrännor. Måla sockel och plantera lavendel kan jag åta mig själv. 

Pergolan utanför orangeriet UPPDATERING
Måla pergolan, sätta tväror
Hälla på ett par kubikmeter stenmjöl
Fixa gräsmattan
plantera mer växter

Finns en del hög kvar att ta av, men vi har ju gropar att fylla.

Söndagen var det regnblandad snö, bytte jacka tre gånger och mössa två, men det var rätt skönt att vara ute ändå, vindstilla och mysigt. När det regnar är det ingen som skjuter på Spillepengen så man kan lyssna på fåglarna istället. Helt underbart att vara ute när man kan ta in lugnet. Jag tänker inte på det först men man märker skillnaden väldigt tydligt, det är som att man andas djupare, sen kommer man på vad det är. Ingen skjutning, inga knallar som studsar mellan husväggarna i oregelbundna salvor.

Jag flyttade på planteringsbordet med mängder obestämbara sticklingar och flyttväxter i mängder med små plastkrukor. I mars ser det mesta dött ut men man får vänta ett tag så kanske det syns vad man har i krukorna, jag måste ju ha tryckt ner något tänker jag. Och tänker att jag borde ha en hög med lappar som jag kan skriva namnen på och stoppa ner, det hade verkligen varit häftigt om jag blir en sån person med väldig ordning. Inte omöjligt, känner att jag nog har det i mig. Djupt därinne. 

Fruktansvärt skönt var det att få bort allting och rulla ut markduken. Här ska det bli stenmjöl och troligen läggning av ölandsstenen som jag har sparat. Längst bort blir sittplatsen, sedan en bänk som avdelare, och i den hitersta halvan planteringsbord och redskapsskåp. Planteringslådan för oreganon fick bli kvar som avslut.  Jag hann med sex kärror innan det var dax för söndagsmiddag.


Japp, jag har grävt upp den gigantiska busken och rensat en kvadrat i mitten från åkervinda, men gav upp och hällde tillbaks jorden. Det får bli markduk och ett tunt jordlager tills vidare.
Pergolan ska sprayas militärgrön, eller medium olive som det heter på sprejflaskan. De tre närmaste stolparna är provmålade, det blir färgen längst till vänster. Lite allergisk mot skarpa färger i trädgården. Ska även fråga om tillåtelse att spraya grannens blågröna stolpar i en mjukare färg. Inget man vill accentuera på ett plank, metallstolpar. 


Till höger i bilden ser man en till mullvadshög, ytterligare en jakt på åkervindarötter, men gropen blev geggig så jag har skjutit upp det projektet ett tag. Det ska dit en stolpe till och något mer som jag inte kommit på än. Härligt att se lite förändring. Geggiga marsdagar är ingen bra städdag, man blir själv lika geggig som allt annat, men det gör så stor skillnad just då när det är som värst.

Fruktträdgården UPPDATERING
Bygga klart spaljén och plantera tre små träd. Innebär målning, grävning och lite snickrande.
Duk, stenmjöl och stenläggning på uteplatsen
Ta bort busken, spraya portalen grön och plantera klätterväxter. En fontän i mitten? Brännässlor och slingervinda gör det hela intressantare.

1 kommentar:

  1. Stella såg direkt att det var Louises & Stefans hus!
    Vilket jobb o vilket roligt projekt, blir jättefint🌻

    SvaraRadera