tisdag 1 mars 2011

Drömköket!

I ett kök lagar man mat. Och spenderar minst 2 av de 6 vakna timmarna man är i sitt hem på vardagarna. Jag vill att mitt kök ska vara ljust, ombonat, effektivt och inbjuda till matlagning, bak och umgänge.

Ljust är för mig fönster, lampor och ljusa färger. Ombonat är äkta material, omtanke om detaljer och en avslappnad inställning till prylar. Inget flashigt, men sådant jag behöver, och gärna i glada färger som turkost och äppelgrönt. Effektivt är lättavtorkade ytor och att ha spis, vask och kyl på korta avstånd. Det är också att inte springa på varandra. Ett inbjudande kök är för mig nostalgi kombinerat med restaurangkök och synliga redskap. Där vill jag laga mat när jag ser bakmaskinen, skålarna och måtten. Jag vill ha plats bakom ryggen för att inte bli påsprungen. Jag vill ha ett övermått av vassa knivar och skärbrädor. Jag vill ha en välfungerande köksradio. Och en soffa att sitta i med min martini.

Hur är mitt kök nu? Det är modernt. Det är välgjort. Det är ljust. Det är stilrent. Men det är också kallt och inte så lättarbetat. Det har inte kontakt med verandan utanför, det är lite av ett genomgångsrum och spisen är vääääldigt långt från vasken. Det är också för modernt för min smak. Och för huset.
Föregående ägare har lagt ett par hundratusen på ett kök som varken passar mig eller huset.
Bilden är från samma dag vi flyttade in. Senare på kvällen var det inflyttningsfest. Köket är perfekt för frukost och drinkar men den där valnöten är min nöt att knäcka.

2 kommentarer:

  1. Det är ju så synd när någon lagt energi och pengar på att bygga något nytt och flådigt. Då känns det så dumt att riva ut och bygga om, även om man gärna vill!

    SvaraRadera
  2. visst är det ett fint I-landsproblem =) jag skäms lite för det, men när vi är klara "med alla andra saker som är viktigare" ska jag lacka om luckorna i 50-talskulör och korta ner avståndet mellan spis och vask, samt sätta upp överskåp eller iaf hyllor!

    SvaraRadera