måndag 23 mars 2020

Barnens ekologiska trädgårdscafé

Både jag och barnen gillar fantasilekar. Jag att planera för dom och barnen att leka dom. Speciellt sälja saker är en av deras favoriter. De är ju lite större (längre) nu men jag är fortfarande sugen på lekstuga, så jag beställde en. Det är mer en food-truck än en lekstuga man kryper in i, men jag tror att det passar dom alldeles utmärkt. Namnet "Barnens ekologiska trädgårdscafé" har de kommit på själva, 
Något såhär hoppas jag att den ser ut. Lägsta takhöjden är 110 cm så den behöver höjas rätt ordentligt, men jag tror det blir kul. 

Det här är ytan mellan stora rabatten och grannen. 


 Det röda, halvfärdiga skjulet är vårt som vi bar över från en annan granne (i delar, och vi fick lov att ta det) och trädet till höger står i tomtgränsen. Mängder med murgröna och ett litet plommonträd, men annars är det mest stök här. Soligt söderläge dock och nära uteplatsen.

Jag tänkte ha några planteringslådor för barnen att odla i, lite bättre läge här i full sol. Jag vill gärna ha symmetrin men också ordentligt med plats för stolar och bord till caféet.

 Och den här gungan ska ju sparas. Såklart!


Maken i full gång att montera huset. Även om han är kort så syns det att det är lite låg takhöjd. Virket är också extremt klent så vi kommer få förstärka väggarna lite också. Kidkraft har suveräna leksaker i trä, pirathuset och piratbåten vi har är guld, men denna känns lite tunn och plastig. Som gjord för lite uppgradering. 


Jag och dottern började med att snickra kökslådorna, lättare att planera när man se storleken på grejerna. Mille börjar blir riktigt duktig med skrivdragaren, hon skötte det i stort sett helt själv. Jag tog de sista när hon började bli trött i handen. Sen började vi röja undan. 

Blev en ordentlig hög med murgröna!

Barnen hjälpte till för fulla muggar, flyttade sten, krattade ihop löv och räddade maskar. Det blev så stort helt plötsligt.
 Kökssoffan som vi aldrig fick iväg till erikshjälpen, inte gick att sälja/skänka och som spenderat vintern ute ska nu få nytt liv som blåbärsodling. 


Sen fick vi lite korggrillning och marshmallows i solen. Vindstilla och gött. Marshmallows med chokladdipp!
Till slut bestämde vi oss för att ha lådorna på rad bakom stora rabatten, och placera lekstugan på trädäck. Spaljéerna visar var huset kommer stå. 

Vi höll på till kl 4 på söndagen, men då var det rätt kallt och vi lyckades inte få betongplattorna riktigt ivåg, så vi gav upp och gick in och spelade Jenga istället.

Nästa steg blir att få ordning på stenarna och skruva trall. Kul, vi måste vara den sista trädgården i skåne utan någon form av trädäck, skönt att det snart är löst =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar